
1950-2020

Anker Brink Lund

CBS Center for Civilsamfundsstudier

2020

Lange bølger i mediehavet



1 
 

 

 

 

Anker Brink Lund: 

 

Lange bølger i mediehavet 

1950-2020 

 

 

 

 

 
CBS Center for Civilsamfundsstudier 

2020 

 

 

 

 

ISBN: 978-87-93571-18-1  



2 
 

Forord 

Lige siden min ansættelse som underviser i mediekundskab ved Danmarks 

Journalisthøjskole i 1977 har jeg løbende udarbejdet statistisk materiale til kursusbrug. 

I begyndelsen trak jeg kraftigt på Niels Thomsens oversigtsartikler i Pressens Årbog. 

Senere da jeg bliv tilknyttet Kommunikationsuddannelsen på Roskilde Universitet 

(som dengang hed Universitetscenter) supplerede jeg med egne undersøgelser, og da 

jeg blev professor ved Institut for Journalistik på Syddansk Universitet satte jeg for 

alvor dataindsamlingen i system. På den måde fik jeg efterhånden skabt et solidt 

grundlag, der kunne bygges videre på, da jeg i 2004 blev professor i medieledelse ved 

Copenhagen Business School. 

Fokus er på de publicistiske medier, der ikke kun har egennyttige og forretnings-

mæssige formål, men også mere almennyttigt søger at bidrage til belysning af politiske 

og kulturelle emner rettet til et bredere publikum. Som det fremgår af litteraturlisten er 

de væsentlige dele af det indsamlede materiale blevet løbende offentliggjort. Det 

gælder bl.a. de lange tidslinjer i min doktordisputats ”Smitsomme sygdomme i dansk 

journalistik” (1998) og data fra Projekt Nyhedsuge (2000, 2002, 2007, 2009, 2013 og 

2016). Nogle af tidsserierne har jeg dog udelukkende anvendt til undervisningsbrug. 

Det gælder bl.a. den systematiske indsamling af data om mediebrug, journalistisk 

beskæftigelse og lederroller i danske nyhedsmedier. Samlet set giver disse tværsnit en 

udmærket oversigt vedrørende de lange bølger i den seneste del af mediehistorien, som 

jeg selv har oplevet, det vil sige perioden 1950-2020.  

Hermed stilles også det hidtil upublicerede materiale til almen rådighed, organiseret på 

dimensionerne medietilgængelighed, uddannelse og beskæftigelse af journalister samt 

den ledelsesmæssige udvikling i nyhedsmedierne. Formålet med fremstillingen har 

primært været at skabe solidere kildegrundlag for den ofte ganske fakta-resistente debat 

om journalistisk virksomhed i almindelighed og medieledelse i særdeleshed. Jeg har 

valgt at lægge datamaterialet frem uden selv at komme med bastante konklusioner, og 

det kan frit benyttes med henvisning til: www.civilsamfundet.dk 

 

  

http://www.civilsamfundet.dk/


3 
 

Medietilgængelighed 

Ved begyndelsen af 1950erne bliver dagens nyheder i Danmark produceret af 116 

dagbladsredaktioner plus Ritzaus Bureau, der også står for redigeringen af Pressens Radioavis. Kun 

10 procent af redaktionerne er partipolitisk uafhængige: 35 procent støtter partiet Venstre, 26 

procent de konservative, 16 procent Socialdemokratiet, 13 procent Det radikale Venstre, mens Land 

og Folk er tæt knyttet til Danmarks kommunistiske Parti.  

87 procent af husstandene betaler licensafgift til Statsradiofonien, der kun oplæser nyheder i et par 

timer om dagen: Og sendefladen er helt “nyhedsfrit” mellem kl. 8.10 og 12.00 om formiddagen og 

igen fra midnat til kl. 6 om morgenen. Fra 1954 tilbyder Statsradiofonien også daglige 

fjernsynsudsendelser som supplement til de to radiokanaler P1 og P2.  

Fra 1960erne kommer der for alvor afsætning på TV-apparater som supplement til avislæsning og 

radiolytning. I 1980 overhaler de elektroniske medier de trykte, og fra 2013 har flere danskere 

internetadgang via mobilttelefon og wifi end antallet af husstande, der betaler medielicens, mens 

brugerbetalte avisabonnementer er i frit fald.  

 
Datagrundlag 

De officielle kilder til dokumentation af denne udvikling har benyttet sig af skiftende metoder over 

tid. Det gør det vanskeligt at beskrive de lange bølger helt konsistent. Indtil 1970erne var det 

husstandsdækningen, der er blevet systematiks målt. Derefter måles mediernes udbredelse også i 

individuelle brugertal (læsere, lyttere, seere), rækkevidde i den samlede population (reach) og 

publikumsandele (share) af det samlede udbud. Afgørende for disse ændringer har været hensynet 

til annoncørerne – uanset om mediebrugen var gratis eller brugerbetalt. 

1950 1960 1970 1980 1990 2000 200720102013 2020

0

500000

1000000

1500000

2000000

2500000

3000000

A
n

ta
l j

o
u

rn
al

is
te

r

Årstal

Figur 1: Medietilgængelighed i Danmark 1950-2020

Dagbladsoplag

Radio/tv-licenser

Internet i hjemmet



4 
 

For de trykte medier har vi kontrollerede oplagstal for perioden 1930-2015 indsamlet af Dansk 

Oplagskontrol. Derefter må vi nøjes med læsertal, der er mere usikre og ikke umiddelbart kan 

sammenlignes med de historiske mål for husstandsdækningen. så oplagstallene efter 2015 beror på 

etforsigtigt skøn. 

Hvad angår radio og TV var der først annoncør-begrundet efterspørgsel på sammenlignelige tal for 

udbredelse efter indførelse af fjernsynsreklame i 1988. Indtil da måtte man nøjes med de årlige 

opgørelser af licensbetalere – indtil 1954 for radio alene, derefter som fælleslicens for radio og TV, 

men fortsat med mulighed for kun at betale for radio indtil 2013, hvor der indføres medielicens, der 

skal erlægges uafhængig af modtageudstyr. I hele perioden er der således tale om minimumstal, 

som ikke tager højde for licensnægtere, også kaldet ”sortseere” og ”plankeværkslyttere”.  

Hvad angår internetadgang har vi først nogenlunde sikre opgørelser fra 1996, så udviklingen indtil 

da beror på en skønsbaseret tilbageskrivning. Desuden må det bemærkes, at der her er tale om en 

anderledes form for tilgængelighed end for presse, radio og TV: Internettet er en platform med 

mange forskellige leverandører, og væsentlige dele af det publicistiske indhold leveres af 

traditionelle massemedier, selvom den nye formidlingsform har distanceret byde de trykte og de 

elektroniske flow-medier målt på tilgængelighed.. 

 

Udviklingen i hovedtræk  

I 1950erne har danske dagblade en dækningsgrad på 110 procent af husstandene. Mange får således 

dagligt adgang til journalistik fra flere forskellige avisredaktioner, selvom der også er en hel del 

familier, der nøjes med at holde sig orienteret gennem Statsradiofoniens to radiokanaler, der fra 

1954 suppleres med forsøgsudsendelser i fjernsynet.  

I 1959 skifter Statsradiofonien navn til Danmarks Radio (forkortet: DR), der samme år opretter 

regionalradioer i Aalborg, Aabenraa, Odense, Næstved, Rønne og Aarhus. Senere suppleres med 

redaktioner i København og Vejle. Hertil kommer DR Musikradioen (P3) i 1963 som svar på 

lukningen af “piradioen” Mercur, deri en fem år har sendt popmusik og timenyheder til dele af 

Danmark fra internationalt farvand. Radiorådet beslutter også, at DR fra 1964 selv skal overtage 

nyhedsformidlingen fra Ritzaus Bureau, ligesom TV Avisen får sin egen nyhedsredaktion med fast 

sendetid kl. 19.30.  

I 1965 er antallet af dagblade med egen chefredaktør faldet til 63. De overlevende redaktioner 

slækker efterhånden på partiloyaliteten, der nu for hovedparten kun gør sig gældende under 

valgkampe ril Folketinget og kommunalbestyrelser. Avisernes samlede oplag vokser derved igen 

efter en længere periode med stagnation: 66 procent af den voksne befolkning læser mindst én avis 

dagligt, mens 26 procent læser to eller flere. Samtidig er DR i praksis totaldækkende på 

radiofronten, og over en million husstande betaler TV-licens. De stigende indtægter bruges til at 

styrke journalistikken, bl.a. ved at sende nyheder hver time på P3, Orientering på P2 og regionalt 

nyt fra otte distrikter tre gange om dagen.  

1967 overhaler både B.T. og Ekstra Bladet deres moderaviser, Berlingske Tidende og Politiken, i 

antal solgte eksemplarer på hverdage. De to tabloider er reelt blevet landsdækkende gennem brug af 

nye distributionsmetoder. Desuden ansætter de flere journalister både på hovedredaktionen og på 



5 
 

lokale kontorer i de større provinsbyer. Også det socialdemokratiske Aktuelt går over til 

tabloidformat og øger derved sit søndagsoplag ganske væsentligt.  

En skelsættende enkeltbegivenhed i 1970erne er debatten før og efter folkeafstemningen om det 

danske EF-medlemskab. Beslutningsprocessen splitter ikke kun de politiske partier, men også 

dagbladenes betalende publikum. Store dele af befolkningen oplever på dette centrale 

samfundsmæssige spørgsmål, at deres avis talte dem midt imod. Kun Ekstra Bladet anlagde en 

konsekvent nej-linje. De øvrige dagblade anbefaler enstemmigt et ja til  EF-medlemskabet – dog 

således at Morgenavisen Jyllands-Posten og Information fremstod redaktionelt splittede på 

spørgsmålet.  

Jordskredsvalget i 1973 bringer Centrum-Demokraterne, Fremskridtspartiet, Kristeligt Folkeparti og 

Venstresocialisterne i Folketinget, uden at de kunne disponere over egne dagblade. Det er kun et af 

mange tegn på, at partipressen har mistet væsentlige dele af sin meningsdannende autoritet. Også på 

arbejdsmarkedet står 1970’erne i konfrontationernes tegn. Med henblik på stå stærkest muligt 

rustede til sådanne konflikter indgår de konkurrerende bladhuse nogle uformelle aftaler, som 

betyder kompromisløs konkurrence på bladindhold, men samtidig gensidig støtte 

forretningsmæssigt, så priskonkurrence og strandhugst hos hinanden undgås. Således kunne Ekstra 

Bladet og Politiken ikke udnytte de fem måneder, hvor de konkurrerende dagblade udgiver af Det 

Berlingske Officin i Pilestræde var strejkeramt til at trykke ekstraoplag. Men sådanne bindinger var 

andre aviser ikke underlagt, hvilket gav Morgenavisen Jyllands-Posten en mulighed for at vinde 

fodfæste i hovedstadsområdet. 

Et andet felt, hvor uformelle aftaler skabte fred mellem de to store bladhuse, var på 

forretningsområdet gratis ugeaviser (distriktsblade). Her havde Politikens Hus og Berlingske i 

praksis delt markedet i København og omegn imellem sig, så annoncørerne ikke kunne spille de to 

bladhuse ud mod hinanden. Også i Aarhus indgik de to store spillere overenskomst på 

distriktsbladsområdet. Århus Stiftstidende købte Jyllands-Postens tabsgivende ugeaviser, og 

sidstnævnte lovede aldrig at gå ind på dette avismarked igen. Fortolkningen af aftalen kom senere 

til at indgå i de benhårde krige om markedsandele, som i 1990’erne atter blussede op i Aarhus og 

bredte sig til hovedstadsområdet. 

I løbet af 1980erne falder husstandsdækningen for dagblade til 88 procent. DR har derimod næsten 

100 procent rækkevidde. På den baggrund ønsker et flertal i Folketinget brud på fjernsynsmonoplet. 

I 1983 barsler Statsministerens Mediekommission efter tre års tovtrækkeri med en betænkning, hvor 

et flertal af de 60 medlemmer anbefaler oprettelse af en landsdækkende fjernsynskanal uafhængigt 

af Danmarks Radio. I mellemtiden gives mulighed for forsøg med elektronisk medievirksomhed 

uden for DR i lokalt regi, og de store bladhuse positionerer sig i et målrettet samarbejde med 

henblik på at få lov til at drive et landsdækkende og reklamebaseret TV 2. 

Det bliver dog ikke dagbladene, der får lov til at drive den nye fjernsynskanal: Folketingsflertallet 

vælger en hybrid-model baseret på licensfinansiering blandet med reklameindtægter. Det kommer 

senere til at give grundlag for langtrukne EU-retssager om ulovlig statsstøtte. En anden nyskabelse 

er, at hovedparten af udsendelserne leveres af eksterne produktionsselskaber, herunder otte 

regionale underleverandører.  



6 
 

1996 er også året, hvor DR åbner sin anden TV-kanal (DR2), og hvor Jyllands-Posten lancerer 

Danmarks første internetavis baseret på genbrug fra papiravisen – med gratis adgang. I de følgende 

år lanceres mange nye internetfirmaer, bl.a. Google Inc. (1998), der ikke producerer egne nyheder, 

men gratis distribuerer andre leverandører af originaljournalistik. Mange web-baserede udbydere 

må dog lukke igen under den såkaldte “dot.com-boble”, hvor håbefulde investorer mister 

tålmodigheden med mange af de virtuelle iværksættere, der har satset stort på internettjenester.  

2001 er også året hvor den socialdemokratiske A-presse lukker sit sidste betalingsdagblad Aktuelt 

og i stedet bliver mindretalsaktionær i den svenskejede trafikavis MetroXpress. Berlingske svarer 

igen med gratisavisen Urban, og dermed er bolden givet op til syv års gratiskrig på 

dagbladsmarkedet. I første omgang betyder det en midlertidig stigning i avisoplaget, men på 

længere sigt svækker det betalingsavisernes bæredygtighed i mediehavet. Især fordi 

annoncemarkedet først rammes af betydelige prisfald og siden migrer til Google og Facebook 

(introduceres i Danmark år 2005).  

Ligeledes i 2001 beslutter et flertal i Folketinget at privatise TV 2/Danmark, hvilket dog opgives 

igen med henvisning til igangværende EU-retssager om ulovlig statsstøtte. Til gengæld udliciteres 

en af DRs FM-frekvenser som en landsdækkende og reklamebærende radiokanal. Koncessionen går 

først til Sky Radio, der dog aldrig får en bæredygtig forretning ud af investeringen. I 2005 leveres 

koncessionen derfor tilbage til staten, som efter et kort mellemspil med TV2 som radioproducent, 

overdrager frekvensen til SBS Radio.   

2006 blænder TV2 der op for Danmarks første landsdækkende 24-timers nyhedskanal: TV 2 News. 

I begyndelsen bliver der lagt afgørende vægt på live-reportager, bl.a. ved brug af egen helikopter. 

Siden bliver sendefladen mere præget af studiebaserede magasinprogrammer. Mængden af 

nyhedsjournalistik bliver yderligere øget, da den islandskejede Nyhedsavisen kaster sig ind i 

gratiskrigen  

2007 introducerer Apple sin første smartphone, der på længere sigt “disrupter” vilkårene for at drive 

journalistik verden over. I Danmark er mediebranchen dog mere optaget af, om de islandske 

investorer bag Nyhedsavisen har penge nok. Det har de ikke. Avisen lukker i 2008. Det kommer 

senere frem, at Nyhedsavisen i 2007 kostede ejerne knap en million kroner hver dag. Samlet set 

skønnes det, at “gratiskrigene” har kostet de involverede bladhuse over to milliarder kroner.  

2011 udbydes en landsdækkende FM-radiokanal i ny licitation. Denne gang uden reklamer. Der 

bliver i stedet tale om en licensfinansieret, døgnåben, privatejet taleradio uden musik, 

genudsendelser og reklamer. Et konsortium bestående af Berlingske Media og forlaget People’s 

Press får koncessionen, der efter en turbulent start bliver en stor journalistisk succes. Det vækker 

derfor harme, da udbudsvilkårene omdefineres radikalt, hvorefter Radio24syv lukker i 2020. 

Talsmænd for dagspressen har også givet udtryk for harme over de statsejede public service medier, 

der målt i rækkevidde og medietryk anses for at være konkurrenceforvridende. Det forsøger et 

snævert folketingsflertal nu at råde bod på i form af et medieforlig, der fra årsskiftet 2019/20 

indebærer gradvis afskaffelse af medielicensen og nedskæring af DR’s budget med 20 procent over 

fire år. Desuden skal større dele af radio- og TV-produktionen placeres uden for København.  

 



7 
 

Samlet set er medietilgængeligheden i en dansk sammenhæng blevet øget væsentligt gennem de 

seneste 70 år. Der er desuden sket massive forskydninger i styrkeforholdet mellem de trykte, de 

elektroniske flow-medier og web-baseret indhold. Målt på husstandsdækning lå dagspressen i 

spidsen indtil 1980erne, men selvom de trykte medier nu også benytter sig af andre platforme, er  

antallet selvstændige redaktioner med publicistiske ambitioner blevet reduceret på grund af  

manglende betalingsvillighed blandt læserne og voldsom konkurrence på annoncemarkedet. 

Tilbagegangen er i nogen grad kompenseres gennem husstandsomdelte ugeaviser, der har givet 

pæne økonomiske tilskud til dagbladsdriften. Men fra 2019 er også denne indtægtskilde tørret ud. 

Ved analyseperiodens slutning udgør digital reklame 60 procent af den totale annonceomsætning i 

Danmark og heraf scorede multinationale tech-giganter som Google og Facebook to tredjedele af 

provenuet. Målt i antal websidehenvisninger ligger de landsdækkende dagblade og public service-

medier på henholdsvis 31 og 24 procent af eksponeringen. Samlet set har medieeksponeringen som 

helhed aldrig været større, men de originale bidrag fra danske indholdsleverandører er sat under 

voldsomt pres. 

 

  



8 
 

Det journalistiske arbejdsmarked 

I 1950 var der 1.523 medlemmer af Danske Journalisters Fællesrepræsentation – langt de fleste 

uddannet gennem mesterlære ved de 41 dagblade knyttet til partiet Venstre, de 30 konservative, de 

18 socialdemokratiske eller de 15, der støttede Det radikale Venstre. Mange journalister har 

desuden en supplerende håndværkerbaggrund, især som typografer eller trykkere, hvorimod relativt 

få har en akademisk uddannelse. 

70 år senere er medlemstallet i Dansk Journalistforbund (DJ) vokset til 18.300 fordelt på disse 

specialforeninger og specialgrupper: Danske Bladtegnere, Distriktsbladgruppen, Forum for 

Billedmedieoversættere, DJ:Fotograferne, FreelanceGruppen, Visuelt Forum, DJ Kommunikation, 

Organisationsgruppen, Pressefotografforbundet, FILM&TVGRUPPEN, Danske Bloggere i DJ og 

Ledere i DJ samt Journalisterne i DJ. Hovedparten har en bachelor-uddannelse eller tilsvarende 

uddannelse, og de tætte bånd mellem den journalistiske uddannelse og de politiske partier er for 

længst blevet brudt. Nu bevæger arbejdskraften sig frit mellem forskellige mediehuse – uanset deres 

tidligere partitilknytning. 

 

Datagrundlag 

Som baseline har jeg valgt selvbiografier indsamlet og offentliggjort hvert femte år 1950-2000 i 

bogen Danske journalister – også kaldet ”Den lille røde”. Derefter trækker jeg på tal leveret direkte 

fra Dansk Journalistforbund (DJ), der organiserer langt de fleste, der arbejder med journalistik og 

andre former for formidling i Danmark. For sammenlignelighedens skyld har jeg forsøgt at 

udsondre antallet af DJ-organiserede, der har nyhedsformidling som deres primære funktion. Det 

har været nogenlunde enkelt at gøre for de trykte medier, men for radio/TV er der tale om et skøn 

baseet på DRs årbøger og data indsamlet lom led i Projekt Nyhedsuge. 

1950 1960 1970 1980 1990 19972000 20072010 2020

0

2000

4000

6000

8000

10000

12000

14000

16000

18000

20000

A
n

ta
l j

o
u

rn
al

is
te

r

Årstal

Figur 2: Antal journalister i Danmark 1950-2020

 DJF/DJ-medlemmer

Heraf dagbladsansatte

Heraf radio/tv-ansatte

Heraf fristående web

https://da.wikipedia.org/w/index.php?title=Danske_Bladtegnere&action=edit&redlink=1
https://da.wikipedia.org/wiki/Pressefotografforbundet


9 
 

De tidlige udgaver af Danske journalister rummer også en opgørelse over, hvor mange journalister 

ved var beskæftigede ved de danske dagblades hovedredaktioner. Disse tal er suppleret med antallet 

af journalister ansat i Statsradiofonien (fra 1959: Danmarks Radio), der i det første årti er hentet 

årbogen Hvem, hvad, hvor og ved efterfølgende punktnedslag baseret på oplysninger i DRs 

årsberetninger samt beskæftigelsesstatistik udarbejdet af Dansk Journalistforbund. 

 

Udviklingen i hovedtræk 

I 1950erne blev det gennemsnitlige provinsdagblad produceres af en chefredaktør, fire faste 

medarbejdere og et par journalistelever. Til sammenligning tjener, at radio og TV samlet set har 61 

journalister til rådighed i 1956, mens dagbladet Politikens redaktionen kan prale med hele 150 

journalistiske medarbejdere. De fleste uddannet gennem mesterlære i partipressen. Ganske vist var 

der allerede i 1946 oprettet et journalistkursus med tilknytning til Aarhus Universitet. Men både 

udbud og efterspørgsel er begrænset indtil der i 1957 oprettes et bredere funderet Nordisk 

Journalistkursus (senere omdøbt til Den journalistiske Efteruddannelse). På frivillig basis kunne 

danske journalister her supplere deres mesterlære i dagbladsbranchen med samfundsfaglige kurser, 

der også bliver frekventeret af deltagere fra Norge, Sverige og Finland. 

1961 stiftes Dansk Journalistforbund (DJ) som et landsdækkende fagforbund på tværs af partilinjer 

for journalister, fotografer, tegnere og andre kreative medarbejdere i medierne og 

kommunikationsbranchen. Derved sammenlægges Dansk Journalistforening (stiftet 1900 som 

Provinsjournalistforeningen), Socialdemokratisk Presseforening (stiftet 1899) og Københavns 

Journalistforbund (stiftet 1904). De 1.731 medlemmer er fordelt på 93 dagbladsredaktioner, Ritzaus 

Bureau og Danmarks Radio. 

1962 omdannes Journalistkursus ved Aarhus Universitet til den delvist statsfinansierede Danmarks 

Journalisthøjskole. Derved suppleres mesterlærens praksis med seks måneders skolegang. Samtidig 

begynder de overlevende dagblade at konsolidere deres regionale kerneområder. Det sker bl.a. ved 

at lancere eller opkøbe gratis ugeaviser, der uddeles gratis som annoncebærende supplement til 

dagbladet. Desuden oprettes flere lokalredaktioner – og dermed flere journaliststillinger.  

1970 er der registreret 2.687 medlemmer af Dansk Journalistforbund – 956 flere end i 1960. 

Hovedparten er beskæftiget ved 60 dagbladsredaktioner (plus dertil knyttede lokalkontorer og 

ugeaviser), Ritzaus Bureau, Radioavisen og TV Avisen samt Danmarks Radios otte regionalradioer. 

For første gang i 25 år lanceres et nyt dagblad: Minavisen (der i 1977 tager navneforandring til 

Socialistisk Dagblad og er knyttet til partiet Socialistisk Folkeparti).  

1973 indtager Journalisthøjskolen sine nye lokaler i Aarhus. Her skal alle journalister undervises to 

et halvt år som supplement til 18 måneders praktik. Der indføres optagelsesprøve, så man ikke 

længere kan komme ind på grundlag af gode forbindelser til partipressen. Der oprettes desuden et 

Institut for Presseforskning og gennemføres et udredningsarbejde om journalistisk efteruddannelse. 

Staten overtager hele finansieringen, men dagspressen beholder kontrollen med bestyrelsen  

1980 er der 4.184 medlemmer af Dansk Journalistforbund – 1.497 flere end ti år tidligere. De er 

ikke længere kun fordelt på dagblade, ugeaviser, telegrambureauer, radio og TV. Også tidsskrifter 



10 
 

organiseret i Dansk Fagpresseforening beskæftiger i stigende grad professionelle journalister, og 

både offentlige og private virksomheder ansætter i stigende grad kommunikationsmedarbejdere, 

hvoraf mange har en journalistisk baggrund eller en uddannelse fra Medieuddannelsen på RUC 

(oprettet 1978). 

1990 har Dansk Journalistforbund registreret 6.174 danske journalister – 1.990 flere end ti år 

tidligere. Hovedparten er stadigvæk tilknyttet dagblade, fagblade, ugeaviser, Ritzaus Bureau, 

Danmarks Radio og TV 2, som nu samlet set betegnes som publicistiske medier. Et stigende antal er 

dog ikke fastansatte, men freelancere. Desuden er den journalistiske beskæftigelse i private 

virksomheder og den offentlige forvaltning stigende med jobbetegnelser som 

“informationsmedarbejder” og ”presseansvarlig”.  

1991 indgår Dansk Journalistforbund og fem andre faglige organisationer en historisk aftale om 

faggrænser ved anvendelse af ny edb-teknik i avisproduktionen. Det afgørende nye er, at 

journalister nu kan sende færdige sider direkte til trykning, uden at typografer og litografer skal 

inddrages. Derved overtager de lokale journalistklubber den nøglerolle, som det tekniske personale 

hidtil har haft. Den nye position omsættes hurtigt i stigende lønninger og andre ”frynsegoder”, bl.a. 

i form af ret til betalt efteruddannelse og en ekstra ferieuge. 

1997 – nærmere betegnet kl. 22.12 i TV 2 Nyhederne – giver den daværende økonomiminister, 

Marianne Jelved (R), danske journalister en skideballe: “Der er behov for bedre uddannelser,” 

konkluderer hun. På den baggrund inviterer regeringen alle universiteter til at indsende forslag, der 

kan hæve kvaliteten og bryde det sidste monopol i den danske medieverden: uddannelse af 

journalister Året efter oprettes to nye journalistuddannelser ved universiteterne i Odense og 

Roskilde. Der er tale om såkaldte bachelorforløb, der har 12 måneders praktik i modsætning til de 

18 på Danmarks Journalisthøjskole, så i praksis kommer de tre udbydere primært til at konkurrere 

om at levere de mest eftertragtede praktikanter, da denne del af uddannelsen ofte er helt afgørende 

for de nyuddannedes jobmuligheder på længere sigt. 

2000 runder Dansk Journalistforbund 10.000 medlemmer, heraf 1.200 fotografer og grafikere, som 

kollektivt har meldt sig ind i organisationen, da Grafisk Forbund (herunder typografernes 

fagforeninger) har opløst sig selv. Derved øges medlemstallet på ti år med 5.174. Og stigningen 

fortsætter: I år 2010 er antallet af medlemmer i Dansk Journalistforbund steget til 17.292, hvoraf 

4.417 årsværk er tilknyttet presse, radio og TV. Blandt de resterende er mange freelancere, 

kommunikationsmedarbejdere og studerende, mens under 100 organiserede journalister er fastansat 

ved fritstående webmedier.  

I mellemtiden er Danmarks Journalisthøjskole fusioneret med Den Grafiske Højskole under navnet 

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole (DMJX). Samtidig samles den journalistiske 

efteruddannelse i organisationen UPDATE med Pressens Uddannelsesfond som vigtigste 

finansieringskilde. Men herudover er der 92 medie- og kommunikationsuddannelser – heraf 17, der 

nævner “journalistik” i selvbeskrivelsen. Størst søgning er der til bacheloruddannelserne i Aarhus 

og Odense. Sidstnævnte og Roskilde Universitet uddanner også journalister på master- og ph.d.-

niveau. Desuden tilbydes tillægsuddannelser i journalistik for studerende med anden akademisk 

baggrund.  



11 
 

2020 er medlemstallet i Dansk Journalistforbund vokset til 18.300 – 1.008 flere end ti år tidligere. 

Og 16.777 flere end i 1950.  

 

Samlet set har der i Danmark været en markant stigning i antallet af organiserede journalister. 

Øgningen er især kraftig fra 1990erne, og selv når vi ser bort fra bidrag gennem fusion med andre 

faglige organisationer, er der tale om en massiv organisk vækst. I begyndelsen af perioden var det 

primært de publicistiske medier – presse, radio go TV – der opsugede arbejdskraften. Men siden 

slutningen af 1980erne har andre dele af det danske arbejdsmarked i stigende grad efterspurgt 

medarbejdere med journalistiske kompetencer. Det gælder både private og offentlige virksomheder. 

Både målt relativt og i absolutte tal er antallet af journalister tilknyttet dagbladene (og dertil 

hørende web-media) blevet reduceret siden afslutningen af ”gratiskrigene” og begyndelsen på den 

finansielle krise i 2007. Denne tendens er i nogen grad blevet kompenseret ved øget beskæftigelse i 

radio, TV of fritstående web-media. Men det korte af det lange er, at den publicistiske brug af 

journalister er stagnerende, mens brugen af disse kompetencer stadigvæk øges i andre dele af 

samfundet. Alt andet lige betyder det, at nyhedsmediernes institutionaliserede kilder står stærkere 

rustet i mediehavet. Samtidig medfører den interaktive udvikling og brugergenereret indhold på 

web og mobile platforme, at journalistik i stigende omfang produceres af robotter og ikke-

journalistisk arbejdskraft.  

  



12 
 

Medieledelse 

I 1950erne var dagspressen tæt knyttet til de politiske partier, der også spiller en ledende rolle i 

radio og TV ved at varetage nyhedsformidlingen gennem Pressens Telegramudvalg og Ritzaus 

Bureau. Desuden fungerede Ratiorådet som et mini-parlament, der satte sit præg på ledelse og 

fordeling af arbejdet i de elektroniske medier. Samlet set var der flere besyrelsesmedlemmer end  

journalist-faglige ledere. Den typiske chefredaktør, der som regel både havde det redaktionelle og 

økonomiske ansvar for den daglige drift, udnævnes som 43-årig og fortsatte på posten de følgende 

25-30 år. 

70 år senere er der flere journalistiske mellemledere end bestyrelsesmedlemmer. Den typiske 

chefredaktør udnævnes stadig i 40-års alderen, men han (de fleste topchefer er stadigvæk mænd) 

kan ikke regne med at sidde i stolen helt til pensionsalderen. Nogle af dem har stadigvæk rollen som 

”dobbeltwhopper”, der både udøver redaktionel og det kommerciel ledelse. Men på det seneste er 

det blevet mere almindeligt at splitte ledelsesretten op, så ikke-journalister også kan blive topledere 

i den danske mediebranche. 

 

Datagrundlag  

I Pressens Årbog har Niels Thomsen i 1965-udgaven og (sammen med Erik Lund) i 1974-udgaven 

gennemført grundige analyser af ejer- og ledelsesformerne i dansk dagspresse. Professor Thomsen 

0

200

400

600

800

1000

1200

1400

1600

1950 1973/74 2020

A
n

ta
l

Årstal

Figur 3: Ledere af nyhedsmedier i Danmark 1950-2020

Journalistiske mellemledere

Administrerende direktører

ansvarshavende redaktører

bestyrelsesmedlemmer



13 
 

har også sammen med Jette D. Søllinges gennemført et imponerende registreringsarbejde af danske 

aviser 1634-1991 (ajourført af Ole C. Jørgensen i 2016). Disse bidrag til forståelse af 

medieudviklingen, rummer relevante oplysninger til belysning af ledelsesforholdene, som jeg har 

suppleret med egne undersøgelser frem til år 2020, primært baseret på komparative 

indholdsanalyser, ekspertinterview og oplysninger indhentet fra nyhedsmediernes hjemmesider. 

Hvad angår bestyrelsesmedlemmer har materialet høj validitet, da stort set alle nyhedsmedier er 

juridisk forpligtede til at offentliggøre oplysninger af denne art. Også hvad angår chefredaktører og 

administrerende direktører er der gennemgående solide data til rådighed. Derimod hersker der større 

usikkerhed om kategorien ”journalistiske mellemledere”. Som definitorisk udgangspunkt har jeg 

valgt jobfunktioner med selvstændigt budget- og/eller personaleansvar. For 2020-opgørelsen er tale 

om minimumstal, da der er foretaget konservative skøn, når data ikke har været umiddelbart 

gennemskuelige. I praksis er der formodentlig p.t. endnu flere journalister, der mere eller mindre 

uformelt fungerer som mellemledere. 

 

Udviklingen i hovedtræk 

Antallet af dagblade med egen chefredaktør reduceredes ganske voldsomt i perioden 1950 til 1965. 

Især Socialdemokratiet og Det konservative Folkeparti måtte lukke mange af deres lokalaviser, der 

samles i partiavisen Aktuelt. Det var medvirkende til, at statsminister Jens Otto Krag (S) fik nedsat 

et ekspertudvalg, der skal komme med forslag om statslig pressestøtte, så den politiske balance 

mellem forskellige redaktionelle linjer ikke udelukkende blev overladt til markedskræfterne De 

fleste dagbladsledere ønskede dog ingen selektiv statsstøtte i stil med de ordninger, der allerede var 

blevet indført i Norge og Sverige. På den baggrund foretrak et flertal i Folketinget at tilbyde 

universel støtte til alle dagblade i form af portobegunstigelser, statsgaranterede lån og nulmoms på 

avissalget.  

Ved slutningen af 1960erne ligger gennemsnitsbemandingen ved dagbladenes hovedredaktioner på 

32 journalister, og det bliver efterhånden mere almindeligt at skifte job mellem forskellige dagblade 

uanset partitilknytning. Det udelukker dog ikke ophedede debatter om journalistisk alsidighed og 

objektivitet – mest spektakulært i Danmarks Radios partipolitisk dominerede radioråd, der taler 

både om ”røde lejesvende” og ”borgerlig slagside” i nyhedsformidlingen. 

Dansk Journalistforbund kræver større medarbejderindflydelse på mediedriften  I to tilfælde – 

dagbladet Information og Fyns Tidende – drager bestyrelserne den konsekvens at lade 

medarbejderne udpege de ledende folk i chefredaktionen. Mere ellers står udgiverne fast på 

ledelsesretten, og da flere bladhuse overgår til fondseje, bl.a. Jyllands-Poster, Politiken,, Aalborg 

Stiftstidende og Aarhus Stiftstidende,  bliver det ved domstolene fastslået, at sådanne konstruktioner 

ikke er forpligtede til at inddrage menige medarbejdere i de forretningsmæssige sider af 

bestyrelsesarbejdet. 

Efter en længere periode med bladdød” følger en konsolidering af mediebranchen, der giver 

mulighed for at omsætte økonomisk fremgang til mere redaktionelt stof og flere medarbejdere. 



14 
 

Samtidig presser de store bladhuse på for at få indført ny og arbejdsbesparende teknik. 

Fagforeningerne svarer med “vilde strejker” og “slow down”-aktioner. Typograferne fører an i den 

faglige kamp, der kulminerer i 1977, hvor Berlingske Tidende, B.T. og Weekendavisen udgivet af 

Det Berlingske Officin ikke udkommer i 141 dage På længere sigt svækker konflikterne både 

typografer og mediernes arbejdsgivere, mens Dansk Journalistforbund ved at forholde sig neutral 

styrker sin forhandlingsposition.  

På baggrund af de faglige konflikter og deraf følgende udfordringer af økonomisk art, søger 

bladledelserne tættere samarbejde på tværs af tidligere tiders partiforskelle i paraplyorganisation 

Danske Dagblades Forening (DDF). Herfra tilbydes ikke kun overenskomster og medielederkurser, 

men også projekt “Avisen i undervisningen” med henblik på at styrke avislæselysten hos børn og 

unge. Flere større bladhuse, vælger at omdanne virksomheden til fondsorganisering. 

1981 lockouter Danske Dagblades Forening typograferne som led i et samlet opgør om magten over 

printmedierne. Det samlede resultat bliver, at Dansk Typograf-Forbund sikrer sine medlemmer 

fortsat ansættelse, men at faget på længere sigt må indordne sig arbejdsgivernes ledelsesret – og 

dermed kan se frem til langt færre jobs. Jyllands-Posten benytter lejligheden til at melde sig ud af 

Arbejdsgiverforeningen, hvilket giver avisen en betydelig konkurrencefordel.  

1982 tilføres Det Berlingske Hus 160 millioner kr. i risikovillig kapital. Familien Berling købes ud 

af virksomheden af nye aktionærer, der tæller mange af dansk erhvervslivs tunge aktører, bl.a. A.P. 

Møller - Mærsk og Den Danske Bank. Økonomien kommer Berlingske hurtigt på fode igen, da 

annonceindtægterne op gennem 1980erne stiger langt mere end inflationen. Det gavner branchen 

som helhed, og da der også ledelsesmæssigt er kommet bedre styr på den nye (og billigere) 

produktionsteknik i bladhusene, positionerer de sig i et målrettet samarbejde med henblik på at få 

politisk mandat til at drive et kommende, reklamebaseret TV 2. 

Dette brede samarbejdsprojekt lykkes dog ikke, og i stedet begynder en periode med skærpet 

konkurrence. De store mediehuse tilbyder op til 49 procent i rabat til nye læsere, så de kan booste 

deres læsertal for at imponere annoncørerne. Samtidig opruster redaktionerne ved at ansætte flere 

journalister og lancere specialtillæg, der skal trække flere annoncører til. En utilsigtet bivirkning er 

et voksende antal “rabatryttere” på et konkurrencepræget avismarked, hvor tendensen ellers har 

været fravær af priskrig og tilsvarende stor loyalitet blandt kernelæserne. 

Ekspansionen styrker de lokalt forankrede journalist-klubber, der både benytter de gode tider til at 

kræve højere løn og bedre arbejdsvilkår – herunder større redaktionel medbestemmelse. I enkelte 

tilfælde falder det medieejerne svært at accepterer, og i år 2000 er en kritisk artikelserie om 

Riffelsyndikatet og andre danske virksomheders forhold under 2. verdenskrig medvirkende til, at 

Berlingske-koncernen (herunder Århus Stiftstidende og otte andre bladtitler) sættes til salg. Køberen 

bliver norske koncern Orkla, der dermed bliver den anden udenlandske bladejer ved siden af 

svenske Bonnier, der siden 1970 har været hovedaktionær i bladhuset Børsen. 

2001 er også året hvor den socialdemokratiske A-presse lukker sit sidste betalingsdagblad Aktuelt 

og i stedet bliver mindretalsaktionær i den svenskejede trafikavis MetroXpress. Berlingske svarer 

igen med gratisavisen Urban, og dermed er bolden givet op til syv års gratiskrig på 



15 
 

dagbladsmarkedet, der på sit toppunkt omfatter 8 nye gratisaviser, der presser priserne på hele det 

danske annoncemarked og svækker avislæsernes betalingsvillighed. Det er medvirkende til, at 

Politikens Hus med Jyllands-Posten fusionerer i 2002, og derved overhaler derved Det Berlingske 

Hus som Danmarks største avisudgiver. Samme år lanceres det ambitiøse betalingsdagblad Dagen, 

der dog kun overlever i 41 dage.  

Gratiskrigen intensiveres yderligere, da islandske investorer i 2007 lancerer den annoncebaserede 

Nyhedsavisen, der efter planen skal hus standsomdeles i de større danske byer. Derved sættes nu 

også avisdistributionen under voldsomt pres, så paradoksalt nok kommer den internationale 

finanskrise nærmest som en positiv nyhed for danske medieledere: De nye markedsforhold tvinger 

Nyhedsavisen til at lukke og slukke  i 2008. Det kommer senere frem, at Nyhedsavisen i 2007 

kostede ejerne knap en million kroner hver dag. Samlet set skønnes det, at “gratiskrigene” har 

kostet de involverede bladhuse over to milliarder kroner. I kampens hede er det også de færreste 

medieledere, der opfatter introduktionen af Apples første smartphone som en potentiel “disrupter” 

af vilkårene for at drive medievirksomhed. 

Det går dog gradvist op for den danske mediebranche, at produktglidningen kræver nye 

organisationsformer. I 2012 fusionerer syv brancheforeninger: Danske Dagblades Forening, Danske 

Specialmedier, Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM), Dansk Magasinpresses 

Udgiverforening, Ugeaviserne, Radioerne og Digitale Publicister. Den nystiftede fællesforeningen 

får navnet Danske Medier og omfatter stort set alle publicistiske mediehuse – undtagen DR. 

2013 omlægges den statslige mediestøtte til journalistiske printmedier, så det ikke længere er 

distributionen, men produktionen, der subsidieres. Derved realiseres en central anbefaling fra 

Medieudredningen af 2009. Men kun delvist: Nulmomsen på bladsalget videreføres uændret, og 

støttens faktiske værdi for journalistikken reduceres således systematisk ved faldende 

dagbladsoplag. Fra 2020 gælder nulmomsen også publicistiske webmedier 

Ledelsesmæssigt er 2010erne desuden præget af storfusioner blandt danske bladhuse. Den største i 

form af koncernen Jysk Fynske Medier (JMF), der samler Fynske Medier, Jyske Medier og 

Syddanske Medier. Efter yderligere en fusion med Midtjyske Medier i 2016 omfatter JMF 13 

dagblade, 53 ugeaviser, fire lokalradioer og en bred vifte af webmedier. JMF er i lighed med 

JP/Politikens Hus, Nordjyske Medier, Sjællandske Medier og en række mindre bladhuse ejet af 

erhvervsdrivende fonde. Det betyder principielt, at de ikke laver journalistik for at tjene penge, men 

tjener penge for at lave journalistik – altså en slags privat praktiseret public service i 

ledelsesmæssigt med- og modspil til DR og TV2. 

Samlet set kan medieledelse i Danmark anno 1950 betragtes som en dynamisk ligevægt præget af 

syv dominerende spillere: Statsradiofonien (DR), de fire partipresser, Det Berlingske Officin og 

Politikens Hus. Fra 1970erne blev partiloyaliteten svækket og de overlevende nyhedsmedier 

oplevede mere konkurrenceprægede vilkår. I første omgang afbødet ved uformelle freds- og 

samarbejdsaftaler, der i 1990erne blev afløst af ledelsesmæssige konfrontationer. Vel at mærke ikke 

kun på hjemmemarkedet i form af statsautoriseret kappestrid mellem DR og TV2 samt de 

omkostningskrævende rabat- og gratiskrige mellem bladhusene. Også internationalt er danske 

medieledere blevet sat under pres i en tid, hvor danske annoncekroner i stigende grad havner hos 

https://da.wikipedia.org/wiki/Danske_Dagblades_Forening
https://da.wikipedia.org/wiki/Danske_Specialmedier
https://da.wikipedia.org/wiki/Danske_Specialmedier
https://da.wikipedia.org/wiki/Foreningen_af_Danske_Interaktive_Medier
https://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_Magasinpresses_Udgiverforening
https://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_Magasinpresses_Udgiverforening


16 
 

ikke-publicister i udlandet med Google og Facebook i spidsen. Svaret på disse udfordringer har dels 

været uddelegering af ledelsesansvar til journalistiske mellemledere, dels konsolidering i 

ejerkredsen i form af fusioner. Derved er hjemmemarkedet for publicistisk indhold blevet 

konsolideret, så der også i 2020 er tale om en dynamisk ligevægt med syv dominerende spillere: 

DR, TV2, Politikens Hus, Jysk-Fynske Medier, Berlingske, Nordjyske Medier og Sjællandske 

Medier. På ledelsesmæssige præmisser defineret af Google, Facebook, Apple og YouTube. 

Anvendt litteratur 

Ahm, A., Kern, F., Nygaard, V., Randel, E., & Thostrup, N. (2008): På lederplads. Ledelse i dagspressen i 

anden halvdel af nittenhundredetallet. Handelshøjskolens Forlag. 

Andersen, E., Bechsgaard, U., Hørby, L., Laursen, K., Mortensen, F., Schelde, L., Simonsen, K. ... & 

Westberg, N. (1977): Ikke et ord om ytringsfrihed. Rapport om journalisters arbejdsvilkår på danske 

dagblade. Modtryk. 

Andersen, O.E. (2005): Nye kurver i medielandskabet 1994-2004. Forlaget Markedsføring. 

Betænkning (1969): Dagspressen og samfundet. Statens Trykningskontor. 

Betænkning (1973): Om efteruddannelse af journalister. Statens Trykningskontor. 

 

Betænkning (1978): Om Danmarks Journalisthøjskole. Statens Tykningskontor. 
 
Betænkning (1983): Om øget dansk tv-udbud. Statens Information. 

Betænkning (1995): Om journalistisk efter- og videreuddannelse. Statens Information. 

Blach-Ørsten, M. & Willig, I. (red.) (2016): Den fælles dagsorden og alle de andre. En nyhedsugeanalyse af 

medieindhold, mediebrug og medieforventninger. Samfundslitteratur. 

Dansk Oplagskontrol (1930-2015): Kontrollerede oplagstal. Eget forlag. 

Danske journalist er (1950-2000).Danske Journalisters Fællesrepræsentation/Dansk Journalistforgund. 

DR Årbog/Årsberetning (1950-2020). Eget forlag. 

Hvem, hvad, hvor (1950-2013). Politikens Forlag. 

Jensen, K.B. (red.) (2016): Dansk mediehistorie 1840-2015. Samfundslitteratur. 

Jørgensen, O.C. (2016): Beretningen om de danske aviser1992-2011. Syddansk Universitetsforlag. 

Krarup, A. & Mandal, L. (2013): Vild med fjernsyn. 25 år med TV 2. Politikens Forlag. 

Lund, A.B. (1997): Smitsomme sygdomme i dansk journalistik: handlingsaspekter ved sundhedsfaglig 
formidling anskuet genealogisk i en offentlighedsteoretisk referenceramme. Munksgaards Forlag. 

Lund, A.B. (1999): Journalistik og akademisk (ud)dannelse. Ny viden/Syddansk Universitet. 

Lund, A.B. (red.) (2000): Først med det sidste – en nyhedsuge i Danmark. Forlaget Ajour. 

Lund, A.B. (2002): Den redigerende magt – nyhedsinstitutionens politiske indflydelse. Aarhus 



17 
 

Universitetsforlag. 

Lund, A.B. (2013): Mangfoldighed i dansk dagspresse – et publicistisk serviceeftersyn. CBS Center for 

Civilsamfundsstudier. 

Lund, A.B. (2018): Den redigerende magt: Centrifugering af dansk politik. Økonomi & Politik, 91(1): 75-85. 

Lund, A.B. & Lindskow, K. (2011): Offentlig mediestøtte fra postprivilegier til medieforlig. Økonomi og 

Politik, 84(1): 46-60. 

Lund, A.B., Willig, I. & Blach-Ørsten, M. (red.) (2009): Hvor kommer nyhederne fra? Den journalistiske 

fødekæde før og nu. Forlaget Ajour. 

Minke, K. (2008): Aviskrigen – dagblade i overlevelseskamp. Forlaget Borgen. 

Nissen, C.S. (2020): Politik mellem følelser og fornuft – medieforhandlingerne 2018-19. Gyldendal. 

Pressens Årbog (1963-1991). Pressehistorisk Selskab. 

Poulsen, J. (1998): Måske-læserne. Dagspressens Fond. 

Rambøll (2009): Udredning af den fremtidige offentlig mediestøtte. Styrelsen for Bibliotek og Medier. 

Skovmand, R. (1975): DR 50. Danmarks Radio. 

Slots- og Kulturstyrelsen (2000-2019): Dansk medievirksomhed. Eget forlag. 

Thomsen, N. & Søllinge, J.D. (1991): De danske aviser 1634-1991. Bind 3 1918-1991. Dagspressens 

Fond/Odense Universitetsforlag. 

Thorsen, S. (1947-51): Den danske dagspresse. Bind 1-2. Det danske Selskab. 

 

 


	Lange+bølger+i+mediehavet 1.pdf
	lange bølger i mediehavet endelig 04.06.2021.pdf

