Anmeldelse fra Fagbladet Journalisten

Forlag: Forlaget Samfundslitteratur (146 sider, 189 kroner)

Anmelder: Brigitte Alfter, journalist og forfatter

18. januar 2019 Journalisten.dk 415 ord Id: e70c6032

5 stjerner af 5 mulige

Af Brigitte Alfter

Journalist og forfatter, Journalisten.dk

En encyklopædi, der forklarer 29 ord. Grundigt! Fra a til å, autoritet til åndsliv, over bureaukrati, civilcourage, godhedsindustri, impact og pluralisme. 'A-Å om civile samfund' byder på en lille, livligt skrevet fortælling bag hvert af ordene. Det er meget mere end et opslagsværk, det er en bog, der giver velfunderede indsigter i talrige samfundsaspekter og samtidig ligefrem indbyder til omtanke og debat.

Forfatterduoen består af en journalist, der er blevet forsker, og en forsker, der gennem hele livet har beskæftiget sig med journalistikken og i de senere år med civilsamfund. Begge har indgående beskæftiget sig med journalistisk praksis, og de har udforsket, hvordan viden bliver delt i vores samfund. Deres store indsigt i både teori og praksis er destilleret i de enkelte encyklopædiske bidrag, så hver beskrivelse åbner for vigtige aspekter inden for civilsamfundsdebatten.

Hvert begreb i den lille encyklopædi bliver således udforsket - i forskningens ægte, nysgerrige forstand: Hvor kommer dette begreb fra, hvordan er ordet dannet, hvordan bliver det brugt, hvad er konteksten, hvad har filosoffer, sociologer, debattører at sige om det? Hvordan blev ordet brugt historisk? Og hvad gør det ved vores fælles debat, når vi anvender det? Bidrager vi til et civilt samfund med en åben samtale, eller er vi i fare for at snuble i fordomme og fastkørte tankemønstre?

Interessant er præmissen for hele bogen, nemlig at civilsamfundet ikke er en sektor - afgrænset fra andre sektorer, for eksempel den kommercielle. Præmissen er, at civilsamfund er en handling, "at opføre sig civilt er noget, man gør. På linje med offentlighed, som også er noget, man gør: Man fører en åben diskussion om offentlige anliggender".

Dermed bliver bogen særligt relevant for journalister: Vi vil være præcise i vores formuleringer netop ved at have indsigt i begreberne, deres betydning, baggrund og kontekst. Bogen er letlæst; en lethed, der bygger på praktisk erfaring, forskning, viden og de grundige overvejelser, de to forfattere har gjort sig om deres emner. Det kan man slå op i deres akademiske publikationer og bøger gennem de seneste årtier - men man behøver ikke, for i god encyklopædisk stil bliver det vigtigste præsenteret med få ord og stor dybde. Man behøver ikke være enig i alle analyser eller udspil. Men denne lille bog må være en fryd for alle, der er glade for at tage ord alvorligt og er engageret i samfundet og samfundsdebatten.